BuSO Openluchtklassen

Juni 2012 - Loverval

Sportklassen te Loverval

Loverval, nog nooit van gehoord? Wij ook niet. Tot we er 3 jaar geleden voor de eerste keer onze sportklassen georganiseerd hadden. Loverval is een klein dorpje, vlakbij Charleroi en Marcinelle (waar jaren geleden de grootste Belgische mijnramp gebeurde). Adeps (=BLOSO in Wallonië) heeft daar een mooie vierkantshoeve gerestaureerd en biedt er een enorm pakket aan van alledaagse en ook speciale sporten.

We begonnen met een bezoek aan de scheepslift van Strépy. Na het in orde brengen van de kamers waren we klaar voor onze activiteiten.

Een overzichtje van de sporten die we gedaan hebben: judo, boksen (=savate de défense), rugby, muurklimmen, mountainbike, inline hockey, snag-golf, beach volley, baseball, tafeltennis, voetbal, fitness,  … En nadien voor de coolste gasten een ‘verfrissende’ sauna; op de tanden bijten, volhouden in de hitte en dan nadien een koele douche.

Verder stond er een geweldige quiz op het programma, onze beroemde ‘pannenkoekenfuif’, een bosspel (hopelijk raakten alle kleren thuis nog proper gewassen) en een bezoek aan Marcinelle met een zoektocht op de mijn-site.

Zeker voor herhaling vatbaar.

Enkele foto's vind je hier.

Openluchtklassen voor 1ste, 2de en 3de jaar

Jaarlijks richt het IMG voor de leerlingen van het 1ste, 2de en 3de jaar openluchtklassen in.

Wij bieden dan de keuze tussen een driedaags verblijf in een aangenaam en verzorgd vakantiehuis en een sportieve driedaagse fietstocht. Beide initiatieven zijn ontspannend en leerrijk door allerhande bezoeken en activiteiten.

De deelnameprijs wordt zeer laag gehouden zodat alle leerlingen kunnen deelnemen.

De voorbije jaren logeerden we:

• mei 1999: BLOSO Nieuwpoort (kust en watersport)
  • mei 2000: Barvaux - Durbuy (Ardennen)
  • mei 2001: Brugge
  • mei 2007: Brugge
  • april 2008: Nieuwpoort
  • mei 2009: Loverval
  • juni 2010: Nieuwpoort (Foto's)
  • mei 2011: Maasmechen (Foto's)
  • juni 2012: Loverval (Foto's)
  • mei 2013: Nieuwpoort
  • mei 2014: Maasmechelen
  • mei 2015 Blankenberge

Buitenlandse reis 4de, 5de en ABO-jaren

Elke twee jaar wordt voor de leerlingen van het 4de jaar, 5de jaar en ABO-jaar een buitenlandse reis ingericht.

Tijdens deze activiteiten krijgen de leerlingen de unieke kans om kennis te maken met een andere dan onze dagdagelijkse Belgische omgeving.

De deelnameprijs wordt steeds zeer democratisch gehouden en de leerlingen krijgen waar voor hun geld (vervoer per luxebus, verblijf en maaltijden in Hotel Univers, bezoek aan Sant Pere de Rodes, Besalu, Pubol (Dali), boottocht naar Cadaques, …). In mei 2015 verblijven we opnieuw in Rosas, in het vertrouwde hotel ‘Univers’.

Voor de foto's van 2009 kijk je op de fotopagina.

Foto's van 2011 vind je hier.

Mei 2014 - Rosas

Dagboek van de Spanjereis

Door Jill 5LA

Zaterdag 11 mei
Wij zijn om zes uur vertrokken aan de school, met de bus naar Spanje. Het was wel lang rijden, maar het was best tof. In de bus slapen ging wel, maar het was toch moeilijk. We reden door Luxemburg en Frankrijk De bus stopte regelmatig.
Zondag  12  mei

Op zondagvoormiddag reden we dan eindelijk de grens met Spanje over en een paar uur later zagen wij hotel Univers. We hebben onze valiezen opgeborgen en zijn gaan zonnen aan het zwembad. Na het zonnen en het rusten van de lange rit gingen we eten. Keuze genoeg en na een heerlijk middagmaal zijn we dan eindelijk gaan zwemmen. Het was wel fris maar heel leuk. Daarna kregen wij de kamers. Het waren grote kamers. En dan installeerden we ons in onze kamer en maakten we ons klaar om het stadje Roses te ontdekken. We keken een beetje rond en hebben hier en daar iets gekocht daarna keerden we weer terug naar het hotel, maar eerst stopten we nog in de supermarkt waar we iets om te  drinken en een beetje snoep voor de kamers konden kopen. In het hotel aan gekomen moesten we eerst alles weg zetten op de kamers en dan gaan eten.  Weer was er veel eten, meer dan genoeg en heel lekker Dan was het tijd voor een terrasje en Meester, Geert onzen directeur, trakteerde, joepie!
Maandag 13 mei
Ik ben vandaag vroeg moeten op staan om mee te kunnen gaan ijsberen. Dat was om 7u. Dan snel verfrissen om naar het ontbijt te kunnen gaan, dit was om half negen na het eten konden we nog even naar de kamers of voor de rokers even een sigaretje roken dan zijn  we vertrokken naar het stadje van Roses via het strand. In ons hotel hebben we kaartjes gekocht dan hebben we die geschreven op het terras aan het zwembad. Dan zijn we gaan middageten. In de namiddag hebben we een stevige wandeling naar de Puig Rom gemaakt. Dan zijn we even aan het mooie strand gaan liggen en in de zee gaan zwemmen. We moesten terug naar het hotel, dit was geen verplichte activiteit dus waren er veel leerlingen aan het zwembad gebleven. Ook aan dat strand heeft Meester Geert getrakteerd. Dan konden we nog even zwemmen in het zwembad aan het hotel, dan gingen we ons verfrissen om aan te gaan schuiven aan het avondeten en na het eten nog even naar boven. Toen was het tijd om te gaan kwissen. Het was niet makkelijk, zo’n kwis
Dinsdag 14 mei
Ik ben weer vroeg op gestaan om mee te gaan ijsberen. Daarna hebben we ons in het hotel snel even gaan verfrissen. Na het ontbijt zijn  we het klooster van Sant Pére de Rodes gaan bezoeken. Het was heel mooi. Na het bezoek zijn we terug gekeerd naar het hotel en zijn we gaan eten. Toen waren het keuze activiteiten en ik koos voor dansen. We hebben 4 dansjes geleerd. Dan hebben we nog armbandjes gaan maken dan even omkleden en gaan eten ’s Avonds was  het groepsactiviteit we zijn een ijsje gaan eten en dan naar het hotel eentje gaan drinken
Woensdag 15 mei
Vandaag moest ik vroeg uit de veren om mee te gaan ijsberen het was koud maar wel heel leuk. Na een heerlijke douche, konden we weer aanschuiven aan het ontbijtbuffet. We gingen vandaag een flinke wandeling naar de dolmen maken. Het uitzicht was mooi, maar de tocht was wel zwaar. Iedereen kwam hoe dan ook veilig beneden op de grond. Na de middag gingen we met de boot naar cadaques, een wit dorpje waar Salvator  Dali ook dol op was. In het stadje maakte we een wandeling in de regen en daarna zijn we iets gaan drinken. ’s Avonds   hebben we met onze groep een leuke zoektocht door Roses gemaakt.
Donderdag 16 mei
Vandaag ben ik eens niet vroeg op gestaan dan kon ik is een beetje uit slapen en dan naar het ontbijt. Na het ontbijt dan zijn we met de bus Besalu  gaan bezoeken. Dat is een oud stadje. Ik vond het wel heel mooi. ’s Middags zijn we gaan picknicken. Er waren heel lekkere hotdogs en na het eten zijn we naar het kasteel van Gala in Pubol geweest.  Gala is de vrouw van Dali en daar heb ik een souvenirtjes gekocht.     We reden terug naar het hotel met de bus. De buschauffeur toonde ons zijn foto’s. Jammer genoeg moesten we onze koffers beginnen inpakken en natuurlijk moesten we ons ook klaarmaken voor onze laatste avond. Iedereen was heel mooi en dan hebben we de hele avond gedanst en gedanst tot we zijn gaan slapen. Deze avond was een mooie afsluiter!
Vrijdag 17 mei
Vandaag waren er 2 jarigen Masemita en Bram. We moesten ons klaar maken en onze valiezen verder inpakken omdat om tien uur de kamer leeg moesten zijn. We gingen voor de laatste keer naar het stadje, maar eerst gingen we naar de supermarkt en dan naar het stadje voor cadeautjes te kopen dan het ons laatste middagmaal en dan nog even aan het zwembad liggen en een groep foto  nemen en dan is de vakantie in Spanje bijna           voorbij want dan moesten we de bus inladen om te vertrekken
Zaterdag 18 mei
Vandaag zijn we weer thuis ….ik vind het jammer dat onze reis voorbij is. Ik ga het missen de sfeer in de groep, de activiteiten, de leerlingen en leerkrachten, de directeur, gewoon alles ga ik missen…..
Roses 2013… we gaan het NOOIT meer vergeten!

Mei 2011 en 2013 - Maasmechelen

Maasmechelen

Met bijna 100 leerlingen en leerkrachten logeerden we 3 dagen in het Home Koningin Fabiola in Maasmechelen. Er was een druk programma voorzien, met onder andere volgende sporten: zwemmen, baseball, petanque, voetbal, ... Verder was er de keuze uit een bosspel, pizza bakken, highland games, ... Ook aan het culturele werd gedacht: een afdaling in de zandgroeve, blote voetenwandeling, bezoek aan KRC Genk, ... Tenslotte werd dinsdagavond afgesloten met een foute fuif. Superleuk, maar zeer vermoeiend voor iedereen!

Foto's vind je op de fotopagina