Observatiejaar
- Een leerling die vanuit de lagere school de overstap maakt naar de secundaire school, start in het observatiejaar.
- Bij het begin van het schooljaar worden er allerlei activiteiten georganiseerd zodat de “nieuwe” leerlingen elkaar beter leren kennen.
- Om de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs te verkleinen, hebben we voor het observatiejaar een aangepast programma. Zo krijgen zij nog aparte taal- en rekenles en maatschappelijke vorming.
- De leerlingen maken kennis met verschillende praktijkvakken zodat ze op het einde van het schooljaar de juiste studierichting kunnen kiezen.
- In functie van de latere studiekeuze kiest men voor een specifiek programma.
VAKKEN | A – programma | B – programma |
Theorievakken | ||
Computerles | 1 uur | 1 uur |
Creatieve activiteiten | 2 uur | 2 uur |
Godsdienst | 2 uur | 2 uur |
Lichamelijke opvoeding | 3 uur | 3 uur |
Maatschappelijke vorming | 2 uur | 2 uur |
Rekenen | 3 uur | 3 uur |
Taal | 3 uur | 3 uur |
Beroepsgerichte vorming (BGV) | ||
Hout | 5 uur | – |
Plaatslagerij | 5 uur | – |
Onderhoud | 2 uur | – |
Koken | 4 uur | 6 uur |
Verzorging | – | 2 uur |
Logistiek | – | 5 uur |
Beroepsgerichte vorming | – | 3 uur |
Totaal: | 32 uur | 32 uur |